6. Η ΓΕΝΕΣΗ ΤΟΥ
ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΚΡΑΤΗ (Το κεφάλαιο τομ. 1ος Καρλ Μαρξ σελ. 774-785)*
[…]
Οι διάφορες μέθοδες της πρωταρχικής συσσώρευσης κατανέμονται
λοιπόν σε λίγο-πολύ διαδοχική σειρά, ιδίως στην Ισπανία, στην Πορτογαλία, στην Ολλανδία,
στη Γαλλία και στην Αγγλία. Στα τέλη του 17ου αιώνα στην Αγγλία συνοψίζονται συστηματικά στο αποικιακό
σύστημα, στο σύστημα δημοσίων χρεών, στο σύγχρονο φορολογικό σύστημα και στο
προστατευτικό σύστημα. Οι μέθοδες αυτές στηρίζονται ενμέρει στην πιο ωμή βία,
όπως είναι λχ. το αποικιακό σύστημα. Όλες όμως χρησιμοποιούν την κρατική
εξουσία, τη συγκεντρωμένη και οργανωμένη βία της κοινωνίας, για να επιταχύνουν
σαν σε θερμοκήπιο το προτσές της μετατροπής του φεουδαρχικού τρόπου παραγωγής
σε κεφαλαιοκρατικό. Η βία είναι η μαμή κάθε παλιάς κοινωνίας που κυοφορεί μια
καινούργια. Η ίδια η βία είναι οικονομική δύναμη.
Ο Ου. Χόγουϊτ, ένας άνθρωπος που έχει κάνει ειδικότητά του
το χριστιανισμό, λέει, σχετικά με το χριστιανικό αποικιακό σύστημα: «Οι
βαρβαρότητες και οι ανόσιες φρικαλεότητες, που διέπραξαν οι λεγόμενες
χριστιανικές φυλές σ’ όλες τις περιοχές του κόσμου κι ενάντια σε κάθε λαό που
μπόρεσαν να υποδουλώσουν, δεν έχουν το όμοιό τους σε καμιά εποχή της παγκόσμιας
ιστορίας και σε καμιά φυλή, όσο άγρια κι αμόρφωτη, όσο ανελέητη και ξετσίπωτη
κι αν ειναι»241.
[…]
Το σύστημα της δημόσιας πίστης, δηλ. των κρατικών χρεών, που
τις αρχές του τις ανακαλύπτουμε κιόλας στο μεσαίωνα στη Γένουα και στη Βενετία,
διαδόθηκε σ’ όλη την Ευρώπη στη διάρκεια της περιόδου της μανουφακτούρας. Το
αποικιακό σύστημα με το θαλάσσιο εμπόριό του και με τους εμπορικούς του
πολέμους του χρησίμευσε σαν θερμοκήπιο. Έτσι στέριωσε πρώτα στην Ολλανδία. Το
δημόσιο χρέος, δηλ. το ξεπούλημα του κράτους -αδιάφορο αν είναι απολυταρχικό,
συνταγματικό ή δημοκρατικό κράτος- βάζει τη σφραγίδα του στην κεφαλαιοκρατική
εποχή. Το μοναδικό κομμάτι του λεγάμενου εθνικού πλούτου, που στους σύγχρονους
λαούς ανήκει πραγματικά στο σύνολο του λαού είναι το δημόσιο χρέος τους243α. Γιαυτό είναι πέρα για πέρα συνεπής η
σύγχρονη θεωρία που λέει πως ένας λαός γίνεται τόσο πιο πλούσιος, όσο πιο
βαθιά βουτιέται στα χρέη. Το δημόσιο χρέος γίνεται το credo [πιστεύω]
του κεφαλαίου. Και από τη στιγμή που εμφανίζεται η χρέωση του δημοσίου, τη θέση
του αμαρτήματος ενάντια στο άγιο πνεύμα, για το οποίο δεν υπάρχει άφεση, την
παίρνει η καταπάτηση της πίστης απέναντι στο δημόσιο χρέος.
[…]
Η μπαμπακοβιομηχανία, ενώ εισήγαγε τη σκλαβιά των παιδιών
στην Αγγλία, αποτέλεσε ταυτόχρονα το κίνητρο για τη μετατροπή της παλαιότερα λίγο-πολύ
πατριαρχικής δουλοχτητικής οικονομίας των Ενωμένων Πολιτειών σε εμπορικό
σύστημα εκμετάλλευσης. Γενικά η συγκαλυμμένη δουλεία των μισθωτών εργατών στην
Ευρώπη χρειαζόταν για βάθρο τη sans phrase
[απροκάλυπτη] δουλεία στο Νέο Κόσμο[247].
Tantae molis erat [τόσοι κόποι χρειάστηκαν] για να ξεγεννηθούν οι «αιώνιοι
φυσικοί νόμοι» του κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής, για να συντελεστεί το
προτσές χωρισμού των εργατών από τους όρους της εργασίας, για να μετατραπούν
στον ένα πόλο τα κοινωνικά μέσα παραγωγής και συντήρησης σε κεφάλαιο και στον
αντίπολο η μάζα του λαού σε μισθωτούς εργάτες, σε ελεύθερους «εργαζόμενους
φτωχούς» [«labouring poor»],
σ’ αυτό το τεχνητό δημιούργημα της νεότερης ιστορίας[248].
Αν, σύμφωνα με τον Ωζιέ, το χρήμα «γεννιέται με φυσικές κηλίδες αίματος στο ένα
μάγουλο»[249],
το κεφάλαιο γεννιέται βουτηγμένο από την κορυφή ως τα νύχια στο αίμα και στη
βρωμιά και στάζοντας αίμα απ’ όλους τους πόρους[250].
Σημειώσεις
* Πρώτη δημοσίευση 31/7/2016
241 William Howitt: «Colonization and Christianity. A Popular History of the Treatment of the Natives by the Europeans in all their Colonies», London 1838, σελ. 9. Σχετικά με τη μεταχείριση των δούλων υπάρχει ένα καλό απάνθισμα στο έργο του Charles Comte: «Trait£ de Ja Legislation», 3η έκδ., Bruxelles 1837. Πρέπει να μελετήσει κανείς επισταμένα αυτό το έργο, για να δει σε τι είναι ικανός ο αστός να μετατρέψει τον εαυτό του και τον εργάτη παντού όπου μπορεί να μεταπλάσει ανενόχλητος τον κόσμο κατ’ εικόνα και ομοίωσή του.
241 William Howitt: «Colonization and Christianity. A Popular History of the Treatment of the Natives by the Europeans in all their Colonies», London 1838, σελ. 9. Σχετικά με τη μεταχείριση των δούλων υπάρχει ένα καλό απάνθισμα στο έργο του Charles Comte: «Trait£ de Ja Legislation», 3η έκδ., Bruxelles 1837. Πρέπει να μελετήσει κανείς επισταμένα αυτό το έργο, για να δει σε τι είναι ικανός ο αστός να μετατρέψει τον εαυτό του και τον εργάτη παντού όπου μπορεί να μεταπλάσει ανενόχλητος τον κόσμο κατ’ εικόνα και ομοίωσή του.
243α O
Ουίλλιαμ Κόμπετ παρατηρεί πως στην Αγγλία όλα τα δημόσια ιδρύματα τα λένε
«βασιλικά», ωστόσο σαν αντιστάθμισμα υπάρχει το «εθνικό» χρέος (national debt).
[247]
To 1790
στις αγγλικές Δυτικές Ινδίες σε 1 ελεύθερο αναλογούσαν 10 δούλοι, στις γαλλικές
14 και στις ολλανδικές 23 (Henry Brougham:
«An Inquiry into the Colonial Policy of the European Powers», Edinburgh 1803, τόμ. II, σελ. 74).
[248]
Η έκφραση «labouring poor»
[εργαζόμενοι φτωχοί] βρίσκεται στους αγγλικούς νόμους από τη στιγμή που η τάξη των
μισθωτών εργατών αυξήθηκε σε βαθμό που γίνεται αισθητή. Οι «labouring poor» βρίσκονται σε αντίθεση από
τη μια προς τους «idle poor»
[αργόσχολους φτωχούς], ζητιάνους κλπ., κι από την άλλη προς τους εργάτες που
δεν είναι ακόμα μαδημένα κοτόπουλα, αλλά ιδιοχτήτες των μέσων τους εργασίας. Η
έκφραση «labouring poor»
από τη νομοθεσία πέρασε στην πολιτική οικονομία, αρχίζοντας από τον Κάλπεπερ, τον Τζ. Τσάιλντ κλπ. ως τον Σμίθ και
τον Ήντεν. Απ' αυτό μπορούμε να κρίνουμε την bonne foi [καλή πίστη] του «execrable political cantmonger» [αηδιαστικού
πολιτικού υποκριτή] Έντμοντ Μπιούρκ, όταν την έκφραση «labouring Poor» τη χαρακτηρίζει «execrable political cant» [βδελυρή πολιτική υποκρισία].
O συκοφάντης αυτός, που
πληρωμένος από την αγγλική ολιγαρχία έπαιζε το ρόλο τοy ρωμαντικού απέναντι στη γαλλική
επανάσταση, απαράλλαχτα όπως, είχε παίζει το ρόλο του φιλελεύθερου απέναντι
στην αγγλική ολιγαρχία στις αρχές των αμερικάνικων ταραχών, πληρωμένος από τις
βορειοαμερικάνικες αποικίες, ήταν πέρα για πέρα κοινός αστός: «Οι νόμοι του εμπορίου
είναι οι νόμο της φύσης, επομένως και οι νόμοι του θεού» (Ε. Burke: «Thoughts and Details on Scarcity», εκδ. London 1800, σελ, 31, 3d). Δεν είναι παράξενο πως,
πιστός στους νόμους του θεού και της φύσης, πουλούσε πάντα τον εαυτό του στον
πλειοδοτούντα! Στα έργα του αίδ. Τάκερ -ο Τάκερ ήταν παπάς και τόρυ, κατά τα
άλλα όμως ήταν καθώς πρέπει άνθρωπος και ικανός οικονομολόγος- βρίσκουμε έναν
πολύ καλό χαρακτηρισμό αυτού του Έντμοντ Μπιούρκ τον καιρό που ήταν
φιλελεύθερος. Μπρος στην πρόστυχη έλλειψη χαρακτήρα που επικρατεί σήμερα και στην
υποκριτική πίστη στους «νόμους του εμπορίου», έχουμε υποχρέωση να στιγματίζουμε
ξανά και ξανά τους Μπιούρκ, που ένα μόνο πράγμα τους ξεχωρίζει από τους
απογόνους τους-το ταλέντο!
[250]
«Το κεφάλαιο—γράφει το «Quarterly Reviewer»-αποφεύγει
τις φασαρίες και τους καυγάδες και είναι από τη φύση του φοβιτσιάρικο. Αυτό
είναι πολύ αληθινό, δεν είναι όμως ολόκληρη η αλήθεια. Το κεφάλαιο το τρομάζει
η έλλειψη κέρδους ή το πολύ μικρό κέρδος, όπως το κενό τρομάζει τη φύση. Όταν
το κεφάλαιο έχει το ανάλογο κέρδος, γίνεται τολμηρό. Με δέκα τα εκατό κέρδος
αισθάνεται τον εαυτό του σίγουρο και μπορεί να το χρησιμοποιήσει κανείς παντού·
με 20% γίνεται ζωηρό· με 50% γίνεται θετικά παράτολμο· με 100% τσαλαπατάει
όλους τους ανθρώπινους νόμους· με 300% δεν υπάρχει έγκλημα που να μη
ριψοκινδυνεύει να το διαπράξει, ακόμα και με κίνδυνο να πάει στην κρεμάλα. Αν η
φασαρία και ο καυγάς αποφέρουν κέρδος, το κεφάλαιο θα ενθαρρύνει και τα δυό.
Απόδειξη: το λαθρεμπόριο «και το δουλεμπόριο» (Ρ. J. Dunning: «Trades Unions and Strikes», London I860, σελ. 35, 36).
***
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου