• ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

    Σάββατο 9 Μαΐου 2015

    «Λαμπάδιασαν» έξι εργάτες από φωτιά στα ΕΛΠΕ

    Καταγγελίες για άθλιες συνθήκες δουλειάς και τεράστια ερωτήματα για τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας στις εργασίες συντήρησης. Απεργία σήμερα στον όμιλο

    Πυκνός καπνός βγαίνει από τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ,
    λίγη ώρα αφότου ξέσπασε η πυρκαγιά
    Ενα ακόμη σοβαρό εργατικό «ατύχημα», που προκάλεσε το βαρύ τραυματισμό έξι εργατών, σημειώθηκε χτες το πρωί στα«Ελληνικά Πετρέλαια» (ΕΛΠΕ) στον Ασπρόπυργο. Συγκεκριμένα, στις 8.20 π.μ., ξέσπασε πυρκαγιά ύστερα από διαρροή και ανάφλεξη στη Μονάδα U-3300 των διυλιστηρίων, κατά τη διάρκεια εργασιών συντήρησης και ακολούθησαν εκρήξεις.

    Εξι συνολικά εργαζόμενοι μεταφέρθηκαν σε νοσοκομεία, οι τρεις από αυτούς σε σοβαρή κατάσταση, με εγκαύματα και αναπνευστικά. Η φωτιά κατασβέστηκε περίπου μια ώρα αργότερα. Διαμαρτυρόμενοι για τις συνθήκες εργασίας και τις ελλείψεις σε μέτρα ασφάλειας στα ΕΛΠΕ, οι εργαζόμενοι έκλεισαν για λίγη ώρα την Εθνική Οδό μπροστά από το διυλιστήριο.

    Για σήμερα, το Πανελλήνιο Σωματείο Εργαζομένων στα ΕΛΠΕ κήρυξε 24ωρη απεργία. Στις 7 π.μ., το Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγικής Βιομηχανίας Ελλάδας καλεί τους εργαζόμενους σε Γενική Συνέλευση, μπροστά από την πύλη των εγκαταστάσεων στον Ασπρόπυργο.
    Στο χώρο βρέθηκαν από την πρώτη στιγμή μέλη του Συνδικάτου Μετάλλου Ν. Αττικής και του κλαδικού Συνδικάτου Ενέργειας.Με τις παρεμβάσεις τους, έθεσαν σοβαρά ζητήματα για τα μέτρα ασφάλειας και τις συνθήκες δουλειάς, που χειροτερεύουν ολοένα και περισσότερο, εξαιτίας της εργολαβοποίησης και την άγρια εντατικοποίηση στα ΕΛΠΕ.

    Στο πλευρό των εργαζομένων βρέθηκε και ο Χρήστος Κατσώτης, μέλος της ΚΕ και βουλευτής του ΚΚΕ. Κατήγγειλε το νέο εργοδοτικό έγκλημα και τόνισε την ανάγκη να διεκδικήσουν οι εργαζόμενοι τα πιο αυστηρά μέτρα, για να γυρίζουν σώοι και αβλαβείς στο σπίτι τους από το μεροκάματο.

    Δε φταίει η «κακιά ή ώρα»

    Στο διυλιστήριο βρίσκονται σε εξέλιξη, από τις 12 Απρίλη, εργασίες γενικής συντήρησης (shut down). Από τους 3.000 εργαζόμενους που δουλεύουν σε αυτές, κυριολεκτικά ο ένας πάνω στον άλλο, η μεγάλη πλειοψηφία είναι εργολαβικοί. Αλλά και το προσωπικό των ΕΛΠΕ έχει μειωθεί κατά 25% περίπου μέσα σε μια πενταετία, κυρίως μέσα από «εθελούσιες εξόδους», στερώντας τα διυλιστήρια από ένα τμήμα του έμπειρου εργατικού δυναμικού. Από τους έξι τραυματίες, οι δύο ήταν εργαζόμενοι σε εργολάβο και οι τέσσερις από το προσωπικό των ΕΛΠΕ.

    Οι εργολαβικοί δουλεύουν για 30-40 ημέρες, όσο διαρκούν οι εργασίες συντήρησης, χωρίς να έχουν την απαιτούμενη γνώση του χώρου, την εμπειρία και την ειδίκευση. Ακόμα χειρότερα, εργαζόμενοι και σωματεία καταγγέλλουν τις αμοιβές πείνας, που για τους εργολαβικούς είναι 3,8 ευρώ την ώρα, τις συνθήκες εντατικοποίησης, τις 12ωρες και 14ωρες βάρδιες, προκειμένου να ολοκληρωθούν γρήγορα οι εργασίες και να επανέλθει το διυλιστήριο σε λειτουργία το συντομότερο δυνατό.

    Διαμαρτυρόμενοι για τις συνθήκες δουλειάς και ασφάλειας,
    οι εργαζόμενοι έκλεισαν για λίγη ώρα την Εθνική Οδό
    Για το λόγο αυτό, χτες, στα οργισμένα «πηγαδάκια» των εργαζομένων στην πύλη, κυριαρχούσε η διαπίστωση ότι καθένας τους θα μπορούσε να είναι ο επόμενος. Πολλοί σημειώνουν πως αν η πυρκαγιά είχε ξεσπάσει λίγο αργότερα, η κατάσταση θα ήταν πολύ χειρότερη, αφού στο χώρο θα είχαν πιάσει δουλειά περισσότερα συνεργεία και ο αριθμός των εργαζομένων θα ήταν πολλαπλάσιος.

    Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν, επίσης, πως μετά το ξέσπασμα της φωτιάς δεν ακούστηκε η σειρήνα του συναγερμού. Η εκκένωση έγινε δια μεγαφώνου, από στόμα σε στόμα, από τις φωνές που ακούγονταν από τους ασυρμάτους, ότι υπάρχει φωτιά σε μονάδα.

    Αλλοι αναφέρουν πως βρήκαν τις εξόδους κλειστές, πως αναγκάστηκαν ακόμα και να κόψουν το λουκέτο για να βγουν έξω, ενώ μετά την εκκένωση των εγκαταστάσεων, οι εργαζόμενοι αρχικά «μαντρώθηκαν» στο χώρο στάθμευσης, χωρίς να τους επιτρέπεται να μετακινηθούν.

    Ολοι στο ίδιο τσουβάλι

    Εργαζόμενοι των ΕΛΠΕ λίγο μετά το «ατύχημα»
    «250.000 εργατοώρες χωρίς εργατικό ατύχημα». Η επιγραφή στην είσοδο των διυλιστηρίων παρέμενε αναμμένη χτες μέχρι το μεσημέρι, ώρες μετά την πυρκαγιά και το σοβαρό τραυματισμό των έξι εργαζομένων. «Με τα ρεκόρ θα μείνουμε» σχολίαζαν πικρά εργαζόμενοι στην πύλη, προσθέτοντας πως πρακτική της εργοδοσίας είναι να μη δηλώνονται μια σειρά ατυχήματα και μικροτραυματισμοί.

    Την πρόκληση της εργοδοσίας ήρθε να συμπληρώσει ο υπουργός ΠΑΠΕΝ Π. Λαφαζάνης,ο οποίος βρέθηκε στο διυλιστήριο και δήλωσε ότι «όλοι μαζί, κυβέρνηση, διοίκηση και εργαζόμενοι να προασπίσουμε την αξιοπιστία στη λειτουργία των ΕΛΠΕ και την ασφάλεια των εργαζομένων». Δηλαδή, στο ίδιο τσουβάλι οι εργαζόμενοι με την εργοδοσία και την κυβέρνηση, σε ό,τι αφορά τα μέτρα ασφάλειας και συνένοχοι οι εργαζόμενοι στο έγκλημα, που επαναλαμβάνεται για πολλοστή φορά στα ΕΛΠΕ.
    ***
    Θερμοκήπιο «ατυχημάτων» οι όροι δουλειάς

    Εργάτες σακατεύτηκαν ή έχασαν τη ζωή τους

    Το χτεσινό ατύχημα στα ΕΛΠΕ δεν είναι κεραυνός εν αιθρία. Η μείωση του μόνιμου προσωπικού, η ραγδαία εργολαβοποίηση, η αύξηση των υπερωριών και το σύστημα των βαρδιών αυξάνουν την επικινδυνότητα της εργασίας σε μια επιχείρηση όπως είναι τα διυλιστήρια.

    Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά: Οι μόνιμοι εργαζόμενοι, το 2003, έφθαναν τους 2.700 και σήμερα υπολογίζεται ότι είναι περίπου 1.600! Αντίστροφα, οι εργαζόμενοι που απασχολούνται σε εργολάβους υπολογίζονται στους 700. Αύξηση έχει σημειωθεί και στις υπερωρίες, που το 2005 ήταν 336 χιλιάδες ώρες και το 2008 σχεδόν 483 χιλιάδες ώρες! Τα ΕΛΠΕ λειτουργούν με πέντε βάρδιες (οι τρεις δουλεύουν και δύο έχουν ρεπό), που σημαίνει εντατικοποίηση της δουλειάς.

    Οπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, καθεστώς έχουν γίνει η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού, το εξοντωτικό ωράριο, τα 12ωρα και η υποχρεωτική εργασία τις μέρες των ρεπό, η χαλάρωση των μέτρων ασφαλείας, η έλλειψη στοιχειωδών υλικών και εργαλείων. Αυτές οι συνθήκες δουλειάς έχουν συμβάλει στα «ατυχήματα» που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια και τα οποία ενδεικτικά μόνο καταγράφει ο «Ριζοσπάστης»:

    • 5/6/2009 - Εγκαταστάσεις ΕΛΠΕ στο λιμάνι Θεσσαλονίκης. Σε εργασίες συντήρησης της νησίδας των ΕΛΠΕ, όπου δένουν τα πετρελαιοφόρα, ένα ρυμουλκό, στη διάρκεια ελιγμών, έπεσε πάνω σε τμήμα των λιμενικών εγκαταστάσεων και συνέθλιψε τον 61χρονο Γιάννη Πανάγο.
    • 20/8/2009 - Διυλιστήρια ΕΛΠΕ Ασπροπύργου. Ο 28χρονος εργάτης Παναγιώτης Λίγκος, χειριστής παραγωγής στις εγκαταστάσεις, έπεσε στο κενό από ύψος περίπου 5 μέτρων και βρήκε ακαριαίο θάνατο.
    • 27/6/2012 - ΕΚΟ ΑΒΕΕ, Καλοχώρι Θεσσαλονίκης (θυγατρική ομίλου ΕΛΠΕ). Ο Χρήστος Ξηρομερίτης τραυματίστηκε θανάσιμα, όταν χτυπήθηκε στο κεφάλι από εξάρτημα μηχανήματος που εκτοξεύτηκε με μεγάλη πίεση.
    • 19/6/2013 - Διυλιστήρια ΕΛΠΕ Ελευσίνας. Μετά από προσπάθεια απόφραξης αποστραγγιστικού σε βάνα πίεσης έφυγε με πίεση πίσσα (340 βαθμών) στο πρόσωπο και στο χέρι εργαζόμενου. Την ίδια μέρα, τραυματίστηκε και ένας εργαζόμενος στη διακίνηση, την ώρα που πήγε να πάρει δείγματα από δεξαμενή.
    • 23/6/2013 - Διυλιστήρια ΕΛΠΕ Ελευσίνας. Εργάτης οδηγήθηκε στο νοσοκομείο με σημάδια εξουθένωσης.
    • 27/9/2013 - Διυλιστήρια ΕΛΠΕ Ελευσίνας. Ο μεταλλεργάτης Β. Φ., που εργαζόταν σε εργολάβο, κατά τη διάρκεια εργασιών πάνω σε εναλλάκτη έπεσε με αποτέλεσμα να υποστεί σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.
    • 11/10/2013 - Διυλιστήρια ΕΛΠΕ Ελευσίνας. Κατά τη διάρκεια εργασιών καθαρισμού φίλτρου, ζεστό προϊόν έπεσε πάνω σε τρεις εργολαβικούς εργάτες, με αποτέλεσμα ο ένας να υποστεί εγκαύματα στα πόδια.
    • 17/1/2014 - ΕΛΠΕ. Τρεις εργαζόμενοι διακομίστηκαν με αναπνευστικά προβλήματα στο «Αττικόν», στην προσπάθειά τους να σβήσουν φωτιά που ξέσπασε σε μονάδες των ΕΛΠΕ, από διαρροή εύφλεκτου υλικού.
    ***
    Νέοι σε ηλικία όλοι οι τραυματίες

    Από τους έξι τραυματίες, τρεις μεταφέρθηκαν στο Θριάσιο Νοσοκομείο και τρεις στο «Αττικόν». Στο Θριάσιο, οι δύο από τους τρεις νοσηλεύονται με βαριά εγκαύματα, στη ΜΕΘ του Κέντρου Εγκαυμάτων. Ο ένας, 31 χρόνων, με εγκαύματα σε ποσοστό 70%, μεταφέρθηκε εκεί χτες το μεσημέρι και η κατάστασή του κρινόταν κρίσιμη. Η μεταφορά του δεύτερου, 43 χρόνων, στο Κέντρο Εγκαυμάτων, αναμενόταν να γίνει το απόγευμα. Ο τρίτος τραυματίας, 29 χρόνων, που είναι ελαφρύτερα, νοσηλεύεται στη Μονάδα Αυξημένης Φροντίδας του Κέντρου Εγκαυμάτων. Στο «Αττικόν» διακομίσθηκαν οι άλλοι τρεις εγκαυματίες, με εγκαύματα σοβαρού βαθμού. Εμφανίζουν αναπνευστική δυσχέρεια και βρίσκονται διασωληνωμένοι, με μηχανική υποστήριξη της αναπνοής. Ενας από αυτούς διακομίστηκε αργότερα στη ΜΕΘ του 251 ΓΝΑ. Ο δεύτερος διακομίστηκε στη Μονάδα Εγκαυμάτων του «Γ. Γεννηματάς» και ο τρίτος παραμένει στη ΜΕΘ του «Αττικόν». Σύμφωνα με τους γιατρούς, όλοι είναι νέοι σε ηλικία. Το Συνδικάτο Μετάλλου Ν. Αττικής καλεί εργαζόμενους και συνδικάτα να δώσουν αίμα σε οποιοδήποτε νοσοκομείο για τον Ντελιλάι Ραμαντάν του Ζάλο, που νοσηλεύεται στη ΜΕΘ του Θριάσιου. Σωματεία και φορείς που διαθέτουν φιάλες αίματος, μπορούν να έρθουν σε επαφή με τη Μονάδα Αιμοδοσίας στο τηλέφωνο 213.2028.737.
    ***
    Η «γύμνια» των υπηρεσιών ελέγχου

    Στην περιοχή του Θριάσιου, δραστηριοποιούνται σήμερα 7.000-10.000 μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις. Ανάμεσά τους και ορισμένες από τις μεγαλύτερες βιομηχανικές μονάδες της Αττικής, όπως χαλυβουργεία, τσιμεντάδικα, διυλιστήρια και άλλες.

    Οπως καταγγέλλουν συνδικαλιστές, για όλες αυτές τις επιχειρήσεις λειτουργούν δύο παραρτήματα της Επιθεώρησης Εργασίας σε Ελευσίνα και Λιόσια και ένα γραφείο του ΚΕΠΕ. Ολες αυτές οι υπηρεσίες είναι τραγικά υποστελεχωμένες. Στην Επιθεώρηση Εργασίας (και στα δυο παραρτήματα) δουλεύουν συνολικά έξι άτομα (τρία και τρία) και στο ΚΕΠΕ 7 με 8.

    Μάλιστα, στην Ευθύνη του ΚΕΠΕ, εκτός από το Θριάσιο Πεδίο, βρίσκεται όλη η περιοχή από την Κόρινθο μέχρι την Επίδαυρο (!) και ολόκληρος ο Πειραιάς. Επιπλέον, δεν υπάρχει η στοιχειώδης υποδομή για να γίνουν οι έλεγχοι στις επιχειρήσεις, αφού λείπουν αυτοκίνητα, κονδύλια για λειτουργικά έξοδα κ.ά. Ολα αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα οι έλεγχοι να είναι ελάχιστοι και φυσικά, όταν γίνονται, να είναι υποτυπώδεις.

    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου

    Item Reviewed: «Λαμπάδιασαν» έξι εργάτες από φωτιά στα ΕΛΠΕ Rating: 5 Reviewed By: e-kozani
    Scroll to Top